Filip Ondruš

realitní makléř, specialista rezidenční development, majitel realitní kanceláře

Nový král realitního trhu určuje podmínky. Svůj byt už neprodáte!

Foto článek reality filip ondruš

Zdá se vám titulek dostatečně bulvární a vzbuzuje trochu pozornosti? Tak to je dobře, hned vám také vysvětlím, proč je článek o něčem jiném, než hlásí titulek.
Jeden internetový deník se v poslední době rozhodl, že svoji čtivost založí na bulvárních titulcích. Je úplně jedno, jestli se jedná o rubriku Sport, Mobil, nebo Bydlení, prostě titulky jsou dostatečně bulvární, přičemž článek samotný je o něčem v úplně jiném významu. Ok, respektuji to, nyní je jen na čtenářích, aby se s tím nějak vypořádali. Co mi vadí daleko více, je to, že minimálně v rubrice Bydlení jde často zcela evidentně o uměle vytvořené příběhy, jejichž cílem je skrytá reklama na služby jež vás před těmito katastrofickými konci ochrání. Problém vidím v tom, že tyto články, jež se nezakládají na pravdě, vrhají stín na celý realitní obor a pak to vypadá, že všichni developeři či realitky jsou podvodníci. Ano, je dost nepoctivých a nezodpovědných, ale stále je více poctivých a zodpovědných. A tudíž nezajímavých.

 

V příběhu číslo jedna se pod titulkem „Koupili paskvil za 8 milionů. Nový byt v Praze byl obrovskou chybou“ dozvídáme tragický příběh o tom, kterak se mladý pár právě nastěhoval do bytu 3+kk, který si koupil od developera v novém projektu a utratil za něj 8 milionů. Většina tragédie se v tomto článku točí okolo následujících faktů či zjištění kupujících:

–          Bytový projekt se dokončil s měsíčním zpožděním,

–          až při převzetí bytu si mladý pár uvědomil, jak hodně nepohodlné bude, že sklepy jsou jinde než garážové stání a jak je to nepraktické,

–          mladý pár další vzniklý problém popisuje tak, že nikde v domě není možné jízdní kola opláchnout od bahna,

–          pár má v bytě o rozloze 84 metrů čtverečních jednu koupelnu s WC a vanou, pak druhé WC s umývátkem, což se jim nyní, když v bytě bydlí, zdá s odstupem na tuto velikost bytu nedostatečné a chtěli by blízko obývacího pokoje malou koupelnu s vanou pro děti a pro návštěvy a dále samostatné WC,

–          tím to nekončí a pár další vadu popisuje tak, že by chtěl ještě další soukromé WC se sprchovým koutem a umyvadlem, přístupné přes šatnu z naší ložnice. Šatna jim strašně chybí, protože mají jen skříně v ložnici, které jsou u stěny se zásuvkami pro televizi,

–          další zjištěný nedostatek popisují následovně: V bytě dále chybí pořádná komora, ve které by byl například vlastní zásobník teplé vody, místo pro pračku, sušičku a nějaké police. Nyní máme pračku v koupelně a sušičku máme nad ní. Za prvé to vypadá zvláštně, a za druhé, sušička vypouští mnoho páry. Větrák je propojený s osvětlením, spouští se pouze při rozsvícení,

–          příběh nekončí smrtí, ale povzdechem, že mají neúměrně malou vstupní chodbu. Návštěvy vchází do bytu postupně za sebou, jinak by narážely do lidí, kteří si odkládají oblečení. Majitelka si zoufá a přiznává, že když si byt vybírali, z měřítka plánku si to vůbec neuvědomili.

 

Připomínám znovu titulek: „Koupili paskvil za 8 milionů. Nový byt v Praze byl obrovskou chybou“
Ano, v článku se vyskytují popsané i technické vady a já vůbec nezpochybňuji, že se u novostaveb vyskytují vady a nedodělky, a sám za sebe říkám, berte si na přejímky odborníky, klidně i nápadně doporučované. Ale pro mladý pár a autorku článku mám také jedno doporučení a neskrývané: není to většina čtenářů tohoto příběhu, kdo je zde za blázny, když nám takovýto příběh vadí.

 

Příběh číslo dva byl nastíněn předevčírem a titulek zněl: „Zaplatila za byt v Letňanech. Má nulovou hodnotu, rozhodli právníci.“ Z článku se pak ale dovíme následující:

–          Že kupující o sobě sama říká, že nerada na cokoli čeká,

–          že za byt nezaplatila celou kupní cenu, ale jen rezervační poplatek (který garantuji, že vysoudí zpět i student práv),

–          sama autorka článku na konci říká, že jí realitka může rezervační poplatek vrátit, nikdo jí ho dokonce ani neupřel, jen kupující o to ještě ani nepožádala,

–          že byt nemá nulovou hodnotu, byt má svojí hodnotu, ale risk manažer v bance odmítnul schválit hypotéku, protože se zjistilo, že pozemky okolo domu včetně přístupové cesty vlastní někdo jiný,

–          sama kupující v článku připouští, že se to dá vyřešit, ale odmítá na cokoli čekat, což sama již jednou přiznala v úvodu článku.

 

Sečteno a podtrženo: zatím nikdo o nic nepřišel, vše má řešení. Ale jediné rozumné řešení je dle článku takové, že by měli klienti kupovat byt s firmou, jež je v článku zmíněna jako ta, jež vás před podvodnými makléři a prodávajícími spolehlivě ochrání. Kdyby ty články alespoň označili jako Komerční sdělení …

 

Reality a vše s nimi spojené mají svých problémů dost a přijde mi naprosto zbytečné až ponižující, aby měl tento obor svojí pověst přibližovat hlouběji ke dnu jen díky tomu, že se musí pro skrytou reklamu vytvořit skandál a vzbudit v lidech strach.

Dávám si závazek, že budu ukazovat více pozitivních případů a svůj boj s vymyšlenými články na internetovém deníku vyřeším tak, že daný portál odstraním z oblíbených a přestanu jej číst. užDnes.

14. 4. 2016

Kontakty

Filip Ondruš

telefon: +420 604 791 259
e-mail: filip.ondrus@fioreal.cz
kancelář: Sokolovská 81/55, Praha 8

FIOREAL s.r.o.
e-mail: info@fioreal.cz
web: www.fioreal.cz

Napište mi