Filip Ondruš

realitní makléř, specialista rezidenční development, majitel realitní kanceláře FIOREAL s.r.o.

Nový král realitního trhu určuje podmínky. Svůj byt už neprodáte!

Zdá se vám titulek dostatečně bulvární a vzbuzuje trochu pozornosti? Tak to je dobře, hned vám také vysvětlím, proč je článek o něčem jiném, než hlásí titulek.
Jeden internetový deník se v poslední době rozhodl, že svoji čtivost založí na bulvárních titulcích. Je úplně jedno, jestli se jedná o rubriku Sport, Mobil, nebo Bydlení, prostě titulky jsou dostatečně bulvární, přičemž článek samotný je o něčem v úplně jiném významu. Ok, respektuji to, nyní je jen na čtenářích, aby se s tím nějak vypořádali. Co mi vadí daleko více, je to, že minimálně v rubrice Bydlení jde často zcela evidentně o uměle vytvořené příběhy, jejichž cílem je skrytá reklama na služby jež vás před těmito katastrofickými konci ochrání. Problém vidím v tom, že tyto články, jež se nezakládají na pravdě, vrhají stín na celý realitní obor a pak to vypadá, že všichni developeři či realitky jsou podvodníci. Ano, je dost nepoctivých a nezodpovědných, ale stále je více poctivých a zodpovědných. A tudíž nezajímavých.

 

V příběhu číslo jedna se pod titulkem „Koupili paskvil za 8 milionů. Nový byt v Praze byl obrovskou chybou“ dozvídáme tragický příběh o tom, kterak se mladý pár právě nastěhoval do bytu 3+kk, který si koupil od developera v novém projektu a utratil za něj 8 milionů. Většina tragédie se v tomto článku točí okolo následujících faktů či zjištění kupujících:

–          Bytový projekt se dokončil s měsíčním zpožděním,

–          až při převzetí bytu si mladý pár uvědomil, jak hodně nepohodlné bude, že sklepy jsou jinde než garážové stání a jak je to nepraktické,

–          mladý pár další vzniklý problém popisuje tak, že nikde v domě není možné jízdní kola opláchnout od bahna,

–          pár má v bytě o rozloze 84 metrů čtverečních jednu koupelnu s WC a vanou, pak druhé WC s umývátkem, což se jim nyní, když v bytě bydlí, zdá s odstupem na tuto velikost bytu nedostatečné a chtěli by blízko obývacího pokoje malou koupelnu s vanou pro děti a pro návštěvy a dále samostatné WC,

–          tím to nekončí a pár další vadu popisuje tak, že by chtěl ještě další soukromé WC se sprchovým koutem a umyvadlem, přístupné přes šatnu z naší ložnice. Šatna jim strašně chybí, protože mají jen skříně v ložnici, které jsou u stěny se zásuvkami pro televizi,

–          další zjištěný nedostatek popisují následovně: V bytě dále chybí pořádná komora, ve které by byl například vlastní zásobník teplé vody, místo pro pračku, sušičku a nějaké police. Nyní máme pračku v koupelně a sušičku máme nad ní. Za prvé to vypadá zvláštně, a za druhé, sušička vypouští mnoho páry. Větrák je propojený s osvětlením, spouští se pouze při rozsvícení,

–          příběh nekončí smrtí, ale povzdechem, že mají neúměrně malou vstupní chodbu. Návštěvy vchází do bytu postupně za sebou, jinak by narážely do lidí, kteří si odkládají oblečení. Majitelka si zoufá a přiznává, že když si byt vybírali, z měřítka plánku si to vůbec neuvědomili.

 

Připomínám znovu titulek: „Koupili paskvil za 8 milionů. Nový byt v Praze byl obrovskou chybou“
Ano, v článku se vyskytují popsané i technické vady a já vůbec nezpochybňuji, že se u novostaveb vyskytují vady a nedodělky, a sám za sebe říkám, berte si na přejímky odborníky, klidně i nápadně doporučované. Ale pro mladý pár a autorku článku mám také jedno doporučení a neskrývané: není to většina čtenářů tohoto příběhu, kdo je zde za blázny, když nám takovýto příběh vadí.

 

Příběh číslo dva byl nastíněn předevčírem a titulek zněl: „Zaplatila za byt v Letňanech. Má nulovou hodnotu, rozhodli právníci.“ Z článku se pak ale dovíme následující:

–          Že kupující o sobě sama říká, že nerada na cokoli čeká,

–          že za byt nezaplatila celou kupní cenu, ale jen rezervační poplatek (který garantuji, že vysoudí zpět i student práv),

–          sama autorka článku na konci říká, že jí realitka může rezervační poplatek vrátit, nikdo jí ho dokonce ani neupřel, jen kupující o to ještě ani nepožádala,

–          že byt nemá nulovou hodnotu, byt má svojí hodnotu, ale risk manažer v bance odmítnul schválit hypotéku, protože se zjistilo, že pozemky okolo domu včetně přístupové cesty vlastní někdo jiný,

–          sama kupující v článku připouští, že se to dá vyřešit, ale odmítá na cokoli čekat, což sama již jednou přiznala v úvodu článku.

 

Sečteno a podtrženo: zatím nikdo o nic nepřišel, vše má řešení. Ale jediné rozumné řešení je dle článku takové, že by měli klienti kupovat byt s firmou, jež je v článku zmíněna jako ta, jež vás před podvodnými makléři a prodávajícími spolehlivě ochrání. Kdyby ty články alespoň označili jako Komerční sdělení …

 

Reality a vše s nimi spojené mají svých problémů dost a přijde mi naprosto zbytečné až ponižující, aby měl tento obor svojí pověst přibližovat hlouběji ke dnu jen díky tomu, že se musí pro skrytou reklamu vytvořit skandál a vzbudit v lidech strach.

Dávám si závazek, že budu ukazovat více pozitivních případů a svůj boj s vymyšlenými články na internetovém deníku vyřeším tak, že daný portál odstraním z oblíbených a přestanu jej číst. užDnes.

14. 4. 2016

Kontakty

Filip Ondruš

telefon: +420 604 791 259
e-mail: filip.ondrus@fioreal.cz
kancelář: Sokolovská 81/55, Praha 8

FIOREAL s.r.o.
e-mail: info@fioreal.cz
web: www.fioreal.cz

Napište mi